Van Hendaye (F) naar l'Escala (ES)

Waarom omhoog? En weer omlaag?

Een poging tot duiding…

Wat beweegt een groepje mannen van middelbare leeftijd om met een racefiets in een onherbergzame streek van Zuid-Frankrijk een week lang een tocht te maken die voert over 11.000 hoogte-meters?

I. Geologisch
[ontstaan Pyreneeën: xx miljoen jaar geleden]
Kaart

II. Mythologisch
[waarde van Bergen en Zee in de oudste mensenverhalen]

III. Literair
[waarde van een tocht over de Bergen in verhalen]

Lectuur:
Jan de Hartog De Vlucht (1998)
https://www.filmfestival.nl/publiek/films/de-vlucht-van-jan-de-hartog

Xenia. (recensie)
Het bloed van onschuldigen

IV. Cultuur-historisch
[A. betekenis voor mensen van de bergrug tijdens oudheid, middeleeuwen, nieuwe tijd, nieuwste tijd]

Oudheid:
https://nl.wikipedia.org/wiki/Hannibal_Barkas
http://history.stackexchange.com/questions/23519/where-did-hannibal-cross-the-pyrenees

Middeleeuwen
http://www.trouw.nl/tr/nl/4512/Cultuur/article/detail/2510431/2000/03/08/Slachtoffers-van-toen-helden-van-nu.dhtml

Marcel Messing Katharen 

Nieuwe tijd
Philo van Gastel,  Berensporen. Over mensen en beren in de Pyreneeën



[B. betekenis van een (kruis)tocht van A. naar B. voor de moderne mens ]Umerto Eco, Geschiedenis van imaginaire landen en plaatsen.
De Heilige Graal is vanuit Jeruzalem naar de Pyreneeën gestuurd, en wordt daar bewaard in de onderaardse kelders van een oud katharenkasteel.

V. Psychologisch
[Wat beweegt iemand om te klimmen en daarna weer te dalen met een fiets. Zie bijvoorbeeld  Martin Bronse: De kunst van het klimmen, De kunst van het dalen; Tim Krabbé De Renner ]

VI. Wieler-historisch
[Welke betekenis hebben de Pyreneeën in de geschiedenis van de Tour-de- France.]
[Over welke cols gaat de Tour de France van 2017?]

 

 

Draft.

II. Mythologisch:Thálassa! Thálassa! 


[waarde van Bergen en Zee in de oudste mensenverhalen]

De Anabasis (Oudgrieks: Ἀνάβασις) is het verslag, bestaande uit zeven boeken, dat Xenophon schreef rond 370 v.Chr. over zijn tocht door Perzië in 401399 v.Chr. Hij ging mee op een expeditie die door de Perzische koning Cyrus was ondernomen om zijn broer Ataxerxes van de troon te stoten. Letterlijk betekent Anabasis “de tocht naar het binnenland”, maar het wordt ook weleens “de tocht van de tienduizend” genoemd omdat het ging over tienduizend Griekse huursoldaten die Cyrus hielpen de macht te grijpen.

Cyrus’ leger versloeg weliswaar dat van zijn broer in de Slag bij Cunaxa (in Mesopotamië in de buurt van Babylon), maar hijzelf sneuvelde. Daardoor zaten zijn Griekse huurlingen – die op hun vleugel hadden overwonnen – in een lastig parket ten opzichte van Artaxerxes. De Griekse officieren, waaronder bevelvoerder Klearchos en Xenophons vriend Proxenos, werden tijdens onderhandelingen met de satraap Tissaphernes verraderlijk gevangengenomen en geëxecuteerd. Het leger bleef verdwaald achter, honderden kilometers van huis. Uiteindelijk slaagde Xenophon erin hen te motiveren op eigen kracht door te gaan en de oorlogsbuit veilig te stellen. Om de optie van integratie binnen de Perzische cultuur minder aantrekkelijk te maken, deed hij een beroep op hun vrijheidsliefde, afgezet tegen de Perzische proskynesis (“Aan geen menselijk wezen betuigen jullie eer als meester, maar alleen aan de goden”).[1] Hij werd gekozen als één van aanvoerders en hij slaagde erin om de Grieken thuis te brengen, hoewel velen onderweg sneuvelden in gevechten met wilde bergstammen of verdwaald raakten in sneeuwstormen.

Volgens de traditionele indeling bestaat het werk uit zeven boeken. Daarbinnen wordt de eigenlijke Anabasis opgevolgd door de Katabasis, hetgeen “de tocht uit het binnenland” betekent. Een zeer beroemde scène daaruit is die waar de Grieken huilend van geluk de zee met Thálassa! Thálassa! begroeten als ze de laatste bergrug overwonnen hebben. De boeken V-VII worden ook soms de Parabasis (vervolg) genoemd omdat hier het leger zich opgesplitst heeft. Het eindigt met de aankomst van Xenophon in Pergamon, waar zijn troepen zich in dienst stellen van Thibron om de Perzen te bevechten.

III.

De Schotse schrijver Robert Louis Stevenson (1850 – 1894) ondernam in 1878 een voettocht van Le Monastier-sur-Gazeille naar Saint-Jean-du-Gard. Hij maakte deze reis ondermeer om een ongelukkige liefde te vergeten, maar als protestant was hij ook geïntrigeerd door de Cévennes, de streek waar zich in 1702-1704 “la guerre des Camisards” afspeelde, de verzetsstrijd van de protestanten tegen de katholieke onderdrukking. Hij hield een dagboek bij en bewerkte dit later tot een novelle “Travels with a donkey in the Cevennes”.

robert louis stevenson

Op 22 september 1878 vertrekt Robert Louis Stevenson, die later o.a. Schateiland en Dr. Jekyll en Mr. Hyde schreef, te voet vanuit Monastier-sur-Gazeille (Haute-Loire) om samen met zijn ezel Modestine een wandeltocht van 12 dagen te maken waarin hij 220 km aflegt. Na veel avonturen komt hij aan in Saint-Jean-du-Gard.Brief voor de Koning

Be Sociable, Share!