‘Klassen:’ nooit een kwartje kunnen worden en toch het kind van de rekening

De 7-delige docu geeft een genadeloos en ontroerend beeld van kansen in klassen. Zowel de arme als de rijke achtergrond zijn fantastisch in beeld gebracht.

***** NPO plus 

Human dreigt te verdwijnen als omroep. Dat zou heel zonde zijn want ze zenden fantastische documentaires uit. ‘Klassen’ is er zo eentje.
Herhaaldelijk zat ik emotioneel geraakt (oké dan: met tranen in de ogen maar dat was overidentificatie, zelf ook een “bespreekgeval” voor het VWO- een trauma voor het leven) de schoolkeuze-problematiek te overdenken waarmee kinderen in groep 8 worden geconfronteerd in de 21-ste eeuw. Zowel de arme als de rijke milieus komen langs. De armen krijgen door de omstandigheden thuis in de regel een veel te laag schooladvies; de rijke kinderen lijden weer op een andere manier: de door de ouders of de maatschappij opgelegde prestatiedruk is heftig.

Titel:  “Klassen”
Beoordeling:  *****
Genre:  documentaire
Regie: Sarah Sylbing en Ester Gould
Uitzendkanaal:  NPO-plus

Een les in de klas van de wijkagent maakt streetwise

Het is een bont gezelschap personages die in de 7 afleveringen de revue passeren. We zien twee hardwerkende juffen in Noord die een standbeeld verdienen met hun pragmatische aanpak. We volgen de enthousiaste jongen met een migratieachtergrond Yunuscan (uiterst ambitieus maar taalachterstand) en zijn klasgenote Anyssa, een slim meisje dat woont bij haar oma en opa in Noord omdat haar moeder haar leven niet in de hand heeft. Als kijker bouw je een band op met de kinderen alsof het een Netflix-serie is met steeds een cliff-hanger naar de volgende episode. Je bent benieuwd of Anyssa, op het moment dat de corona-ellende de kinderen uit Noord treft, de mogelijkheid ziet om thuis haar schoolwerk te doen. Hoogtepunt in de serie is de scene waarbij een wijkagent en een ex-gedetineerde (echt een hele enge en agressieve man om te zien, bijna een karikatuur van zichzelf) in de klas komen vertellen hoe de kinderen het beste zich in het openbaar kunnen gedragen ten opzichte van hangjongeren. Een les die letterlijk streetwise maakt: hoe kun je je verweren tegen meeloop-gedrag. Deze kinderen uit Noord worden volwassen op hun 11de. Maar het zijn overlevers.

Ook zien we de echt noodlottige gevallen, de kinderen van de rekening. Gianny, die als in een sociaal-realistische film van Spike Lee, bijna voorbestemd is om keihard aan lager wal te raken. Alle inspanningen van goedwillende docenten en een zusje, die hem nog kort op het juiste pad houdt, ten spijt. Uiteindelijk glijdt hij definitief af richting jeugddetentie. Je zou hem willen adopteren want het enige wat hij mistte was een stabiele thuissituatie en een beetje geluk.

Daar ligt in 2021, ondanks onze inmiddels meritocratisch geworden samenleving, nog steeds de uiterst dunne en kwetsbare scheidslijn tussen slagen en mislukken in het leven.

Playlist achtergrondmuziek docu Klassen op Spotify

De achtergrondmuziek bij de scenes is ontzettend goed gekozen. De playlist van ‘Klassen’ verdient het om nog eens beluisterd te worden online.

Most discussed