Punt II b. Voel met je hoofd:
geef en neem in het ritme van je ademhaling
(slogan 7-10)
Nu je gewerkt hebt met de 6 slogans om absolute bodhicitta te beoefenen ga je wat aardser te werken in punt II b: 4 slogans om jezelf te oefenen in relatieve bodhicitta: ik en jij omdraaien…
dus in punt IIa waren de vijf slogans van absolute bodhicitta. door ze te beoefenen wordt de ruimte waarin we leven groter en gladder, en worden de wanden afgebroken die we zo lang hebben opgetrokken, misschien zonder het te beseffen, wanden die ons zoveel pijn, verdriet en eenzaamheid hebben bezorgd. deze wanden hebben ook anderen pijn bezorgd. ieder van ons zou een bron van vreugde kunnen zijn voor onszelf en voor iedereen die ons kent. misschien ken je iemand die zo is, en telkens als je bij deze persoon bent voel je je gelukkig.
En er is geen reden waarom jij die persoon niet zou kunnen zijn. Waarom ben je dat nu niet? Vanwege deze muren van zelfbescherming die je hebt gebouwd, deze houdingen van beperking en gebrek. Door deze slogans te beoefenen en na te denken over de betekenis van absolute bodhicitta, kun je die muren en die houdingen laten vallen. Door kinderlijk te rusten in openheid van geest in dit droomachtige leven, zul je je beschermd en in vrede voelen. Je zult niet alleen voelen dat je geliefd bent, maar ook dat liefde ingebouwd is in de aard van wat je bent en van wat de wereld is, zodat je er nooit los van staat. Dit wetende, kun je riskeren zorgzaam en liefdevol te zijn. Je hoeft er niet meer bang voor te zijn. Je zult niet gekwetst worden. Je liefde zal ontvangen worden, en ze zal altijd helend zijn. Dit wetende kun je door het beoefenen van deze slogans beginnen met het beoefenen van relatieve bodhicitta
Wat is relatieve bodhicitta ?
E HAVE JUST CONTEMPLATED the slogans that teach absolute bodhicitta, the reality that life is essentially dream-like and built on a foundation of love. It should be obvious, but is perhaps worth noting, that the slogans don’t assume that at this point you will have perfect insight into these profound realities. The intention and the hope is, rather, that contemplating the slogans will give you a respectful appreciation for these truths and the beginnings of some faith in them. And that this will be sufficient for you to progress to the second part of the Training in empathy and compassion, the more hands-on, more easily understood, but perhaps more difficult part, relative bodhicitta.Relative bodhicitta is difficult because loving actual people as they really are, in this imperfect world as it really is, always involves some pain.
7. Oefen geven en nemen afwisselend in het ritme van je adem
8. Begin de oefening van geven en nemen bij jezelf
9. Draai de zaken om
10. Train altijd met de slogans