Tim Fransen hanteert de bladblazer als zolderkamerfilosoof

Tim Fransen is niet alleen op het podium als grappenmaker maar ook als serieuze verteller in een podcast de moeite waard. Scherp, diepgaand maar ook zelfrelativerend en humorvol schetst hij persoonlijke belevenissen rond zijn zoektocht naar de Grote Denkers

 🦷🦷🦷🦷 Tim Fransen (podcast)

De podcasts van cabaretier Tim Fransen zijn niet meer dan door de schrijver zelf voorgelezen en geschreven e-mails (bijv. uit zijn boek Brieven aan Koos, persoonlijke e-mails aan zijn producer Kees ). Wat mist in deze vorm zijn natuurlijk de theatrale gebaren, de muziek en de interactie met het publiek. Bij cabaret zijn dat vooral de grappen en stiltes die beantwoord worden met een bulderlach en applaus. Een beetje overbodig lijkt het dus wel om je boek te gaan oplepelen op Spotify. Maar Tim heeft natuurlijk een handeltje en hij moet de boel uitventen. Dit zou hij zelf kunnen zeggen, met zijn karakterstieke Amsterdamse tongval. En als je hem dan in de podcast een advertentie over zichzelf een beetje ironisch en weifelend hoort uitspreken dan begrijp je waarom je juist naar deze podcasts moet luisteren. De podcasts zijn intiemer dan het theateroptreden. Je leert nog beter de vent achter de vorm kennen, zogezegd.

Cognito ergo sum: ‘Tim stuntelt dus hij is’

Titel:  Tim Fransen FM
Beoordeling:  🦷🦷🦷🦷
Genre:  podcast
Uitzendkanaal: Spotify

Wanneer je op de bühne jezelf presenteert als intellectueel, en ook nog eens diepzinnige verhalen gaat vertellen over de Grote Denkers uit de geschiedenis is de kans groot dat je wordt versleten als saai en zwaar op de hand. De grootste critici zullen je als Kulturphilister beschouwen.
Nou ken je dat begrip Kulturphilister van de filosoof Nietzsche natuurlijk niet. Je zou dat kunnen beschouwen als iemand die koketteert met een filosoof om zichzelf een imago te geven van ‘intellectueel’. Hij neemt de trein naar Den Haag, wandelt naar De Nieuwe Kerk en gaat daar bij het graf van Spinoza staan janken. Dat niveau. Daarna schrijf hij daar een verheven brief over aan zijn beste vriend, gelardeerd met abstracte begrippen uit de Ethica. Dit is wat Nietzsche met Kulturphilister bedoelt en wat Tim Fransen niet is. En op meta-niveau gezien: door Kulturphilister als begrip hier terloops te noemen ben ik ook zo bezig. Je denkt: Marlin wil graag als ‘intellectueel’ gezien worden met zo’n omschrijving en bronvermelding. Name dropping.

Tim Fransen doet dat allemaal niet. In zijn shows en in zijn boek (podcasts) is hij verassend authentiek. Hij doet moeite om complexe zaken goed uit te leggen en schroomt de zelfspot daarbij niet. Dat maakt zijn verhaal luchtig en geloofwaardig. Bovendien laat hij daarmee zien welke betekenis filosofen kunnen hebben: zij geven je levensinzichten of doen je juist weer heel anders denken. Hoe hij overweegt om Nietzsche – die zichzelf de filosoof met de hamer noemde – te omschrijven als ‘de filosoof met de bladblazer’ vind ik heel geestig. Dat soort overpeinzingen maken een ogenschijnlijk saai hoorcollege over Nietzsche leuk om naar te luisteren.
De eerste drie brieven aan Koos zijn bovendien voorstudies voor zijn theatershow ‘Het failliet van de moderne tijd’ dus je kunt de kunstenaar volgen in het ontstaansproces van zijn werk. De audio-vorm veranderen de brieven in een persoonlijke en spannende ontdekkingstocht. En daarna kan je de show uit 2018 bekijken op Netflix. De podcast afleveringen ‘Brieven aan Koos 4 en 5’ vormen de basis voor zijn voorstelling ‘Het kromme hout der mensheid’. Ook een mooie show over Napoleon, Beethoven en Kant.

Marlin zegt:  🦷🦷🦷🦷
(de ‘Brieven aan Koos’ overleven de tand des tijds met gemak)

Your Header Sidebar area is currently empty. Hurry up and add some widgets.