AR verrijkt de werkelijkheid

Wat is augmented reality nu eigenlijk? In welke branches wordt het toegepast en is het een ‘hype, hell or hope’?

Inbraakpercentage

Zou je de term ‘augmented reality’ let­terlijk vertalen, dan kom je op iets als
‘toegevoegde’ realiteit. Bedrijven maken sinds 2009 vooralsnog experimenteel ge­bruik van AR in hun media-campagnes. Een voorbeeld daarvan is Funda, de site waar vraag en aanbod van onroerend goed samenkomt. Funda heeft een app ontwikkeld waarmee je extra informatie over een koophuis kan opvragen. Je richt de camera van je mobiel op een geselecteerd huis en krijgt direct allerlei ‘augmented’ informatie over dit object in beeld. Dat kunnen grafische symbolen zijn met tekst of hyperlinks voor meer informatie. De vraagprijs én de con­text, zoals wat het inbraakpercentage in de buurt is. Zo wordt een beeld van een hoopje gestapelde stenen verrijkt met extra informatie – op elk tijdstip te raadplegen, waar je ook bent. Dit alles mogelijk gemaakt door GPS en internet op je mobiel.

Welk restaurant kies ik?

Momenteel worden er twee vormen van augmented reality onderscheiden.
De eerste vorm betreft het toevoegen van extra informatie aan fysieke objec­ten door middel van de camera van je mobiel. ‘Welk cijfer gaf men gisteren aan het restaurant waar ik nu voor sta?’ is een vraag die op deze manier kan worden beantwoord. Marktleider op dit gebied is het bedrijf Layar (www.layar.com) dat een app ontwikkelde waarmee je steeds meer categorieën ( eten&drinken, kunst, gezondheid, educatie, stadsrondleidin­gen, etc.) uit jouw nabije werkelijkheid kunt verrijken.

Je richt de camera
van je mobiel op een
geselecteerd huis van
Funda en krijgt direct
allerlei ‘augmented’
informatie over dit
object in beeld.

Magische make-upspiegel

De tweede vorm betreft de webcam-based toepassingen. Door het scannen van een marker komt een product in 3D tot leven op het beeldscherm van je pc of iPad2.
• De magische advertentie. Wehkamp riep in een printcampagne de lezer op om naar www.wehkamp.nl/meerko­ting te gaan. Door de advertentie voor de webcam te houden kwam er een superaanbieding in beeld.
• De magische brochure, waarbij je een product op je hand in 3D kunt bewonderen (bijvoorbeeld: http://nissan.t-immersion.com/).
• De magische verpakking. Gebruik een pak hagelslag als stuurtje in
een 3D-game van Venz (http://games. venz.nl/).
• Het virtuele pashokje. JC Penny,
het Amerikaanse warenhuis, plaatste een paskamer online (www.seventeen. com/ fashion/virtual-dressing-room).
• De magische Spiegel. Testen van make-up voor de webcam
(www.ezface.com/ Applicatio

Augmented paaseieren

Augmented reality kan de beleving van een product versterken. Ook kan het worden ingezet om print beter te verbinden met online acties. Maar de kracht van AR zit vooral in het bieden van extra informatie, en niet in het 3D­effect. De techniek blijft overigens een risicofactor: veel layers weigeren door een langzame internetverbinding of een niet werkende GPS. De menselijke factor blijft daarom cruciaal. Augmented reality kan de werkelijkheid wel verrijken, maar niet vervangen. Daarom gaan wij dit jaar gewoon weer paaseieren zoeken van chocola, de augmented eieren van Layar (www.ei2011.nl/) laten we even voor wat ze zijn.

Most discussed