…je ziet het pas als je het begrijpt

Online ondersteuning bij borstkanker

Patiënten met diagnose borstkanker krijgen veel informatie te verwerken. De traditionele zorgmap biedt een papieren oplossing om tijdens deze onzekere periode overzicht te houden. Vaak heeft de patiënt na het korte spreekuur nieuwe vragen of herinnert zij zich belangrijke details niet meer. Of wil de patiënt onderweg een notitie maken over een vervelende bijwerking. De papieren zorgmap is dan niet altijd onder handbereik.

Een uitvoerige vragenlijst
De app ‘Owise’, ontwikkeld door Px HealthCare, is daarentegen overal en altijd beschikbaar. Na de registratie start de app met een uitvoerige vragenlijst, gebaseerd op de Nederlandse richtlijn voor de behandeling van borstkanker. De patiënt personaliseert de app door specifieke informatie in te vullen over het type kanker, de TNM-classificatie en het voorgestelde behandelplan. Via dagboeknotities, een waarneming per dictafoon, een opgenomen gesprek met de behandelaar, gemaakte afspraken en de knop ‘hoe voel ik mijn nu?’ (met schuifjes om pijn, vermoeidheid, eetlust, nachtrust aan te geven) voert de gebruiker tijdens haar behandelperiode waardevolle informatie in. Wanneer de patiënt dit toestaat wordt de data ook geanonimiseerd gebruikt voor onderzoek. De knop ‘overzicht’ toont een tijdlijn van de gevolgde behandeling en gerelateerde trends. Per e-mail kan bovendien een rapportage verstuurd worden. Een goed uitgangspunt voor het volgende spreekuur.

Thema monitoring ziekte en advies
Aandoening borstkanker
Voor wie patiënten met borstkanker
Opdrachtgever Px HealthCare (Dr. Anne Bruinvels, UMCU)
Website www.owise.nl
Beschikbaar Appstore

*een versie van deze column van Marlin Media verscheen in
Tracer, nr 21 – 2013
(medewerkersblad VUmc)

Most discussed