Er zijn twee treinkapingen geweest in Nederland die verband hielden met de Molukse kwestie:
- De eerste treinkaping vond plaats op 2 december 1975 bij Wijster. Deze kaping duurde twaalf dagen. Tijdens deze kaping werden drie mensen vermoord: de machinist en twee passagiers.
- De tweede treinkaping begon op 23 mei 1977 bij De Punt en duurde negentien dagen. Tijdens deze kaping kwamen acht mensen om het leven: zes passagiers en twee kapers.

Deze gebeurtenissen waren zeer ingrijpend en hebben een grote impact gehad op de Nederlandse samenleving en de Molukse gemeenschap in Nederland. De kapers waren jonge Molukkers die aandacht wilden vragen voor de situatie van de Molukse gemeenschap en hun verlangen naar een onafhankelijke Republiek der Zuid-Molukken (RMS)…
Er zijn docu’s en films gemaakt over de gebeurtenis.
Wat ik mij er nog van kan herinneren dat we een hele lange tijd een aangepast programma op de TV hadden ivm piĆ«teit met de gegijzelden. Daar baalde ik van want ik kon niet mijn fav. programma’s zien. Ik besefte de ernst wel. Mijn ouders ook en er werd steeds gerefereerd aan de vorige kaping waarin zij toch maar de machinist in koele bloede hadden doodgeschoten. Iedereen was bang dat dit weer zou gebeuren.
De ‘bevrijding’ was ook spectaculair: op journaal beelden van straaljagers die laag over de trein vliegen en de neus van de GEle trein (Het was een type hondekop ?) die volledig doorzeefd was met kogels.
Pas 30 jaar later las ik wat er werkelijk in de cabine van de trein was gebeurd door de mariniers. Zelfs VAn Agt (toen minister can Justitiie, en Den Uijl premier) reconstrueerde de operatie als ‘een slachting’, een executie. Maar een noodzakelijek slachting om erger te voorkomen.






