Hulpverlening via digitale media is bezig aan een onstuitbare opmars in de GGZ. Verschillende ‘instrumenten’ passeerden al de revue: preventie- en behandelprogramma’s op PC maar ook apps voor smartphone en tablet. De vorm bestaat uit instructie, video, zelftesten, logboeken, stemmingsmeters en alarmknoppen, al dan in combinatie met face-to-face contact. Een relatief nieuwe vorm van psycho-educatie is de serious game, een online spelomgeving om moeilijke situaties te oefenen. Op www.adhd.nl spelen jongeren, in overleg met hun behandelaar, een game.
Leren over plannen en organiseren
Bij ‘Schuur opruimen’ klikt de speler een reeks van beelden aan, waarin hij voor keuzes wordt gesteld die het vervolg van het verhaal beïnvloeden, net zoals in het echte leven.
Zo leert de speler over plannen en organiseren maar wordt hij zich ook bewust van gedrag. Tijdens het opruimen gaat bijvoorbeeld de telefoon en wordt de speler verleid om met een vriend naar het zwembad te gaan. Wat doet hij? De button ‘Mijn Werkboek’ biedt een rapport van alle keuzes die de speler gemaakt heeft tijdens deze opdracht. Een interessant uitgangspunt om verder over te praten met de behandelaar.
Aandoening ADHD
Instrument serious game
Voor wie cliënten en behandelaars
Opdrachtgever Trimbos-instituut
Website www.adhd.nl