niet-behulpzame denkstijlen

“Zouden Moeten”-uitspraken

Je manier van denken richt zich op uitspraken als “moeten”, “zouden moeten”, “zouden eigenlijk moeten” en “moeten”. Dit leidt tot vaste ideeën over hoe jij, andere mensen en de wereld zouden moeten zijn.

‘Should’-uitspraken (soms aangeduid als ‘musturbatie’, ‘noodzakelijk denken’, ‘zelfbevelen’ en ‘instructies’) zijn een veelvoorkomende cognitieve vervorming of ‘onbehulpzame denkstijl’. ‘Should’-uitspraken worden gekenmerkt door het opleggen van vaste ‘regels’ over hoe men zelf, anderen en de wereld zouden moeten functioneren, gekoppeld met overdrijvingen van hoe vreselijk het zou zijn als deze verwachtingen niet worden vervuld. Termen zoals ‘moeten’, ‘zouden moeten’, en ‘behoort te’ komen vaak voor in deze stijl van denken.

Burns (2020) identificeert vier types van ‘should’-uitspraken:”

  1. Zelfgerichte ‘moetens’: zelfopgelegde normen die kunnen leiden tot angst, schuld en schaamte.
  2. Andergerichte ‘moetens’: verwachtingen van anderen die kunnen leiden tot boosheid en conflicten.
  3. Wereldgerichte ‘moetens’: verwachtingen over hoe de wereld zou moeten functioneren, wat kan leiden tot frustratie en een gevoel van recht.
  4. Verborgen ‘moetens’: impliciete normen die blijken uit onze reacties (bijvoorbeeld, gefrustreerd raken op jezelf na het maken van een fout).

Vragen om mee te werken:

  1. Wat zijn de voor- en nadelen van denken in ‘moetens’? Hoe reageer je wanneer deze ‘regels’ worden overtreden?
  2. Welke problemen ontstaan er bij het benaderen van situaties op een ‘moet’-gefocuste manier?
  3. Motiveren ‘moet’-uitspraken zoals deze je, of ontmoedigen ze je?
  4. Hoe zouden je gedachten, gevoelens en gedragingen ten goede veranderen als je minder op ‘moetens’ gefocust zou zijn?

Your Header Sidebar area is currently empty. Hurry up and add some widgets.